Kdo vrtí twittrem?

Zakladatel Twitteru Jack Dorsey téměř přesně před rokem odstoupil z funkce generálního ředitele této společnosti. Nahradil jej technologický ředitel Parag Agrawal.

Úkolem Paraga Agrawala bylo zdvojnásobení tržeb na cílových 7,5 miliardy dolarů do konce roku 2023. To mělo zajistit 315 milionů denních uživatelů, kteří se na twitru nevyhnou reklamám. Tržby z reklam představují totiž pro Twitter dlouhodobě 85-90 % z celkových tržeb. Jack Dorsey nedosáhl nikdy více než 211 milionů denních uživatelů, které mohl u prodeje reklam zpeněžit. Pozitivního hospodářského výsledku ale nedosáhl ani Agrawal, i když ztrátu se mu podařilo snížit. A pak vstoupil do hry nejbohatší muž světa.

Téměř půl roku zabraly vyjednávací tanečky Elona Muska okolo odkoupení kmenových akcií společnosti Twitter za 44 miliard USD. Po převzetí firmy začal zostra – osobně přejal její řízení, rozprášil vedení i valnou část zaměstnanců, otevřel opět účet Donalda Trumpa. Naopak se zachoval u Alexe Jonese, nechvalně známého profesionálního prodavače lží. Korektní označení pro tuto profesi je šiřitel konspiračních teorií, pejorativněji řečeno je to dezinformátor. Dlouhá léta se Alex Jones úspěšně živil šířením lží, než proběhly soudy které mu určily splatit odškodné ve výši 1,5 miliardy USD. Vrábelové, Rajchlové aj. mají štěstí, že naše soudy nejsou tak akční.

Proč ale Elon Musk projevil zájem o koupi sociální sítě, když ji svými prvními kroky připravil o celou řadu obchodních partnerů a většinu klíčových zaměstnanců? Možná jedná impulzivně, ale určitě ne nepromyšleně.

Za letošní rok se podle agentury Bloomberg snížila hodnota majetku Elona Muska o cca 100,5 miliard USD. Jenže hodnota akcií Tesly klesá nepřetržitě už třetím rokem, celkový rozdíl mezi hodnotou dnešní a maximální se blíží nepředstavitelné cifře 500 miliard USD. Jak uvedl Morgan Stanley, aby se zastavil pokles Tesly musí se změnit nálada na Twitteru.

Jeví se to nelogicky? Možná, ale Elon Musk celý svůj profesní život působí jako vizionář, charizmatický budovatel budoucnosti. Chce-li vrátit důvěru investorů, chce-li zvrátit propad ceny Tesly, zvolil si cestu typickou právě pro něj.

Úkrok stranou od Tesly do Twittru, barnumská reklama spojená s koupí, zatažení Trumpa do hry proti jeho vůli, téměř 88 milionů sledujících Trumpa během dvou dnů, nárůst denních uživatelů zatím o 3,12%. Jistě, u části z nich se jedná o boty, ale koho to zajímá?

Podaří-li se Twitter restartovat, přitáhnout nové uživatele, zvýší se i prodej reklamy. Určitě ne ze dne na den. Elon Musk má sice spoustu chyb, ale nepatří mezi ně nedostatek trpělivosti ani strategického myšlení, s časovým faktorem určitě počítá. S obnoveným nimbem vítěze má naději zlomit i blížící se katastrofu Tesly, která opět ožije jako bájný pták Fénix. A Twitter mu návdavkem zůstane jako jeho další hračka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *